USTALANIE WARUNKÓW ZABUDOWY W NOWEJ USTAWIE O PLANOWANIU I ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM USTALANIE WARUNKÓW ZABUDOWY W NOWEJ USTAWIE O PLANOWANIU I ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM
Z dniem 11 lipca 2003r. zaczęła obowiązywać ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzje w sprawach nią regulowanych wydawane są w odmienny sposób, niż pod rządami przepisów dotychczasowych. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Oznacza to, że na terenach, dla których sporządzony jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ( uchwalony po roku 1995) lokalizacja inwestycji nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Na wniosek inwestora wydaje się w takiej sytuacji wypis i wyrys z obowiązującego planu miejscowego( patrz punkt 1). Natomiast dla terenów, dla których brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie przeznaczenia terenu oraz sposobu jego zagospodarowania następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej na podstawie przepisów odrębnych.
USTAWA PRZEWIDUJE DWIE KATEGORIE ZAGOSPODAROWANIA, W ZALEŻNOŚCI OD CHARAKTERU INWESTYCJI:
* Lokalizację inwestycji celu publicznego, którą ustala się w drodze decyzji ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego ( patrz punkt 2) * Lokalizacje pozostałych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy ( patrz punkt 3)
Kwalifikacja inwestycji celu publicznego określona jest w ustawie o gospodarce nieruchomościami ( art. 6 ustawy).
1. WYPISY I WYRYSY Z MIEJSCOWYCH PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
/lub STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY STALOWA WOLA/ (druk wniosku w załączeniu)
Wniosek o wydanie wypisu i wyrysu powinien zawierać:
* określenie numeru nieruchomości objętej wnioskiem * położenie nieruchomości * określenie celu w jakim potrzebny jest wnioskowany wypis i wyrys * do wniosku o wydanie i wypisu z planu miejscowego należy dołączyć 2 egz. kserokopii mapy sytuacyjnej /bez opisu nieruchomości/ z zaznaczeniem terenu, którego wypis i wyrys dotyczy.
Postępowanie w sprawie wydania wypisu i wyrysuj obejmuje:
* sprawdzenie czy nieruchomość objęta wnioskiem leży w obszarze miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sporządzonego i uchwalonego po 1995r.] * w przypadku stwierdzenia iż nieruchomość leży w obszarze na którym nie ma planu miejscowego ( jest sporządzony przed 1995r.) pisemne poinformowanie o konieczności uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i wymaganych dokumentach do jej uzyskania * przygotowanie wypisu i wyrysu z planu miejscowego i studium potwierdzonego za zgodność z oryginałem * pobranie opłaty administracyjnej w wysokości określonej w uchwale Rady Miejskiej w Stalowej Woli Nr XII/154/03 z dnia 05 września 2003r. w sprawie opłaty administracyjnej.
Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Stalowej Woli Nr XII/154/03 z dnia 05.09.2003r. za wydanie wypisów i wyrysów pobierane będą stawki opłaty administracyjnej w wysokości jak niżej:
1. za wydanie wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ? 5 zł od każdej rozpoczętej strony 2. za wydanie wyrysu z rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ? - 10 zł za format A4 , - 15 zł za format A3 od każdej rozpoczętej strony 3. za wydanie wypisu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Stalowa Wola ? 10 zł od każdej rozpoczętej strony 4. za wydanie wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Stalowa Wola ? 10 zł za format A4, -15 zł za format A3 od każdej rozpoczętej strony
Opłata administracyjna za wypisy i wyrysy płatna jest w kasie Urzędu Miejskiego lub na rachunek bankowy urzędu gminy z chwilą zgłoszenia czynności urzędowej do wykonania.
2. DECYZJA O USTALENIU LOKALIZACJI INWESTYCJI CELU PUBLICZNEGO (druk wniosku w załączeniu)
Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego powinien zawierać:
* Określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy, i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000; * Charakterystykę inwestycji, obejmującą:
§ Określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odpadów, § Określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie opisowej i graficznej, § Określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz, w przypadku braku obowiązku przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko. Postępowanie w sprawie wydania decyzji inwestycji celu publicznego obejmuje analizę:
* Warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych, studium lub planu zagospodarowania przestrzennego województwa; * Stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji.
Decyzję o ustaleniu inwestycji celu publicznego wydaje się po uzgodnieniu w trybie art. 106 Kodeksu Postępowania Administracyjnego z: § Ministrem właściwym do spraw zdrowia - w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami; § Wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych ochroną konserwatorską; § Właściwym organem nadzoru górniczego - w odniesieniu do terenów górniczych; § Właściwym organem administracji geologicznej - w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych; § Organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz melioracji wodnych; § Dyrektorem parku narodowego - w odniesieniu do obszarów położonych w granicach parku i jego otuliny; § Wojewódzkim konserwatorem przyrody działającym w imieniu wojewody - w odniesieniu do innych niż wymienione w pkt 6 obszarów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody; § Właściwym zarządcą drogi - w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego lub obszarów przyległych do ujętej w planie projektowanej inwestycji drogowej.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego określa: § Rodzaj inwestycji; § Warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z planu miejscowego lub przepisów odrębnych, a w szczególności w zakresie: Warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, § Ochrony środowiska i zdrowia ludzi oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, § Obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, § Wymagań dotyczących ochrony interesów osób trzecich, § Ochrony obiektów budowlanych na terenach górniczych; § Linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w odpowiedniej skali Uwaga: Odwołanie od decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wywołuje skutki ekonomiczne wynikające z roszczeń odszkodowawczych na zasadach, jak w przypadku uchwalania planów miejscowych
3. DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY (druk wniosku w załączeniu)
Wydanie decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku planu miejscowego wymaga łącznego spełnienia następujących warunków: ? Co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu; ? Teren ma dostęp do drogi publicznej rozumiany, jako bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej, ? Istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego także wtedy, gdy wykonanie uzbrojenia terenu zostanie zagwarantowane w drodze umowy zawartej między właściwą jednostką organizacyjną a inwestorem, ? Teren jest objęty zgodą na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, za wyjątkiem zabudowy zagrodowej, w przypadku, gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie, ? Decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi. Sposób ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, w tym wymagania dotyczące: ? Linii zabudowy; ? Wielkości powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki albo terenu; ? Szerokości elewacji frontowej; ? Wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki; ? Geometrii dachu (kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dachowych), zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26.08.2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczącej nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ( Dz. U. z 2003r. Nr 164 , poz. 1588)
Ustalenie warunków zabudowy terenu następuje na wniosek zainteresowanego, który powinien zawierać: ? Określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy, i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000; ? Charakterystykę inwestycji, obejmującą: o Określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odpadów, o Określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie opisowej i graficznej, o Określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz, w przypadku braku obowiązku przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko. o W przypadku planowanej budowy obiektu handlowego wniosek powinien zawierać określenie powierzchni sprzedaży Postępowanie w sprawie decyzji o warunkach zabudowy obejmuje analizę: ? Warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych, planu miejscowego, studium lub planu zagospodarowania przestrzennego województwa; ? Stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji.
Decyzję o warunkach zabudowy wydaje się po uzgodnieniu w trybie art. 106 Kodeksu Postępowania Administracyjnego z: ? Ministrem właściwym do spraw zdrowia - w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami; ? Wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych ochroną konserwatorską; ? Właściwym organem nadzoru górniczego - w odniesieniu do terenów górniczych; ? Właściwym organem administracji geologicznej - w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych; ? Organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz melioracji wodnych; ? Dyrektorem parku narodowego - w odniesieniu do obszarów położonych w granicach parku i jego otuliny; ? Wojewódzkim konserwatorem przyrody działającym w imieniu wojewody - w odniesieniu do innych niż wymienione w pkt 6 obszarów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody; ? Właściwym zarządcą drogi - w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego lub obszarów przyległych do ujętej w planie projektowanej inwestycji drogowej. Decyzja o warunkach zabudowy określa: ? Rodzaj inwestycji; ? Warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z planu miejscowego lub przepisów odrębnych, a w szczególności w zakresie: ? Warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, ? Ochrony środowiska i zdrowia ludzi oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, ? Obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, ? Wymagań dotyczących ochrony interesów osób trzecich, ? Ochrony obiektów budowlanych na terenach górniczych; ? Linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w odpowiedniej skali
Stosowane w decyzji o warunkach zabudowy oznaczenia i nazewnictwo określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26.08.2003r. w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy ( Dz. U. z 2003r. Nr 164 poz. 1589).
Uwaga: Decyzja o warunkach zabudowy wydawana w sytuacji braku planu miejscowego wywołuje skutki ekonomiczne wynikające z roszczeń odszkodowawczych na zasadach, jak w przypadku uchwalania planów miejscowych. Koszty realizacji roszczeń, ponosi inwestor, po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz, której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji. Stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane jej przeniesienie.
|