Zasady ogólne
§ 11
1. Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym w Mieście.
2. Kadencja Rady Miejskiej trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
3. Ustawowy skład Rady Miejskiej wynosi 23 radnych wybranych przez mieszkańców miasta w wyborach przeprowadzonych zgodnie z ustawą ? Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
§ 12
Rada Miejska rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
§ 13
1. Rada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Na wniosek Prezydenta Miasta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Miejskiej Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
§ 14
W ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada Miejska uchwala Ramowy Program Działania na kadencję, określając w nim główne kierunki pracy i sposób realizacji. Ramowy Program uwzględnia potrzeby wspólnoty samorządowej mieszkańców Miasta należące do zadań własnych.
§ 15
1. Do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej należy:
1/ uchwalanie Statutu Miasta,
2/ ustalanie wynagrodzenia Prezydenta Miasta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3/ powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Miasta ? na wniosek Prezydenta Miasta,
4/ uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,
5/ uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6/ uchwalanie programów gospodarczych,
7/ ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8/ podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9/ podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości
gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Prezydent Miasta może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Miejskiej,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad zbywania, nabywania i wykupu przez Prezydenta Miasta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Prezydenta Miasta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Miejską,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Prezydenta Miasta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Prezydenta Miasta w roku budżetowym,
10/określanie wysokości sumy, do której Prezydent Miasta może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11/ podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, powiatu lub województwa,
12/ podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
14/ podejmowanie uchwał w sprawach herbu Miasta, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników,
15/ nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta oraz wpisu do Księgi Zasłużonych dla Miasta Stalowej Woli,
16/ podejmowanie uchwał w sprawach zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów,
17/ stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji
Rady Miejskiej.
§ 16
1. Do wewnętrznych organów Rady Miejskiej należą :
1/ Przewodniczący Rady,
2/ Wiceprzewodniczący I i II,
3/ Komisja Rewizyjna,
4/ Komisje stałe wymienione w Statucie,
5/ Komisje doraźne do określonych zadań
2. Rada Miejska wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady i dwóch Wiceprzewodniczących Rady.
3. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady Miejskiej i prowadzi jej obrady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady jego obowiązki wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących wskazany przez Przewodniczącego Rady. W przypadku nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
4. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący:
1/ zwołuje sesje Rady Miejskiej i przewodniczy obradom,
2/ ustala porządek obrad przed każda sesją
3/ stoi na straży prawa i godności Rady Miejskiej,
4/ sprawuje pieczę nad spokojem, porządkiem sesji, wydaje stosowne zarządzenia porządkowe,
5/ powołuje na wniosek komisji ekspertów w celu opracowania opinii ds. rozpatrywanych na sesji,
6/ podpisuje uchwały, rezolucje i inne dokumenty Rady oraz protokół z obrad sesji,
7/ opiniuje projekty planów pracy komisji stałych,
8/ przyjmuje oświadczenia o stanie majątkowym radnych.
|