W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne i stanowiska pracy posługujące się przy znakowaniu prowadzonych spraw i akt niżej określonymi symbolami literowymi:
- Wydział Inspekcji i Kontroli - IK
- Wydział Orzecznictwa Administracyjnego - OA
- Zespół Kontroli Wyrobów Budowlanych - KWB
- Zespół do Spraw Budownictwa Obronności i Bezpieczeństwa - SOB
- Stanowisko obsługi prawnej - SP
- Stanowisko do spraw księgowych - SF
- Stanowisko do spraw organizacyjno-administracyjnych - OR
- Stanowisko do spraw kadrowych - SOA
- Wieloosobowe stanowisko do spraw obsługi Inspektoratu
- Kancelaria Tajna - OIN
Strukturę organizacyjną oraz system nadzoru i podległości służbowej pracowników Inspektoratu przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do regulaminu.
Do zakresu działania Wydziału Inspekcji i Kontroli należą zadania i kompetencje określone w art. 83 ust. 3 w związku z art. 82 ust. 3 i 4 ustawy, wykonywane w ramach działania Wojewódzkiego Inspektora jako organu nadzoru budowlanego I instancji, a także sprawowanie funkcji kontrolnych, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy:
- prowadzenie kontroli kompleksowych:
- starosty, jako organu administracji architektoniczno-budowlanej,
- powiatowego inspektora nadzoru budowlanego;
- prowadzenie kontroli doraźnych organów, wymienionych w pkt.1, w zakresie określonym przez Wojewódzkiego Inspektora;
- prowadzenie działalności inspekcyjnej i kontrolnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowanego, utrzymania obiektów budowlanych oraz postępowań administracyjnych i egzekucyjnych w zakresie właściwości Wojewódzkiego Inspektora jako organu I instancji;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Inspektora.
Do zadań Wydziału Orzecznictwa Administracyjnego należy: prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie i kompetencji Wojewódzkiego Inspektora jako organu II instancji w sprawach prowadzonych w I instancji przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego, a w szczególności:
- wydawanie rozstrzygnięć w trybie odwoławczym i zażaleniowym oraz w trybach nadzwyczajnych, w odniesieniu do rozstrzygnięć organów nadzoru budowlanego szczebla powiatowego;
- nadzór nad postępowaniami egzekucyjnymi prowadzonymi przez powiatowe inspektoraty z zachowaniem zasady dwuinstancyjności postępowania;
- przygotowywanie odpowiedzi na skargi dotyczące działalności organów nadzoru budowlanego szczebla powiatowego;
- przygotowywanie odpowiedzi na skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie na rozstrzygnięcia ostateczne Wojewódzkiego Inspektora.
Do zakresu działania Wydziału Kontroli Wyrobów Budowlanych należy w szczególności:
- prowadzenie planowych i doraźnych kontroli wprowadzonych do obrotu wyrobów budowlanych i prowadzenie w tym zakresie postępowań administracyjnych w I instancji;
- udział w kontrolach prowadzonych przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego - na jego wezwanie;
- zlecanie badań próbek wyrobów budowlanych pobranych w toku kontroli;
- wydawanie dla organów celnych opinii o wyrobach budowlanych.
Do zakresu działania stanowiska obsługi prawnej należy obsługa prawna Wojewódzkiego Inspektoratu w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych ( Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65, z późn. zm. ).
- Zadania stanowiska obsługi prawnej obejmują w szczególności:
- świadczenie pomocy prawnej na rzecz Wojewódzkiego Inspektora i Inspektoratu;
- opiniowanie i parafowanie umów, aktów normatywnych Wojewódzkiego Inspektora, pism i innych dokumentów powodujących skutki prawne dla Inspektoratu, w zakresie ich zgodności z prawem;
- opracowywanie dla Wojewódzkiego Inspektora opinii prawnych i interpretacji przepisów prawa oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
- wykonywanie zastępstwa prawnego przed sądami powszechnymi, Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Rzeszowie i Naczelnym Sądem Administracyjnym;
- sporządzanie skarg kasacyjnych i zażaleń wraz ze sprawowaniem zastępstwa procesowego przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Do zakresu działania Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej:
- zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych przepisów;
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
- opracowanie planu ochrony informacji niejawnych w Inspektoracie i nadzorowanie jego realizacji;
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
- Kancelaria Tajna:
- jako wyodrębniona komórka organizacyjna podlega bezpośrednio Pełnomocnikowi ds. Ochrony Informacji Niejawnych;
- wykonuje zadania związane z rejestrowaniem, przechowywaniem, obiegiem i wydawaniem dokumentów niejawnych uprawnionym osobom.
Do zakresu działania Stanowiska ds. księgowych należy prowadzenie księgowości budżetowej w Inspektoracie, a w szczególności:
- opracowywanie zbiorczych materiałów do projektu budżetu Wojewody w części dotyczącej Inspektoratu;
- sporządzanie układu wykonawczego budżetu Wojewody w części dotyczącej Inspektoratu;
- opracowywanie projektów planów finansowych Inspektoratu;
- sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań budżetowych i statystycznych;
- prowadzenie operacji finansowo – księgowych w zakresie budżetu;
- zapewnienie dyscypliny finansowej w Inspektoracie;
- sporządzanie wniosków do Wojewody w sprawie zapotrzebowania na środki budżetowe;
- obsługa finansowo - księgowa w zakresie dochodów i wydatków związanych z działalnością Inspektoratu;
- sporządzanie bilansu rocznego;
- sporządzanie listy płac;
- realizowanie i koordynowanie zadań związanych z gospodarką inwentarzową Inspektoratu;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania środkami transportu w Inspektoracie;
- wydawanie zaświadczeń niezbędnych do ustalania uprawnień do zasiłku rodzinnego oraz o wysokości wynagrodzeń.
Do zakresu działania Stanowiska ds. kadrowych należy obsługa kadrowa Inspektoratu w zakresie wynikającym z prawa pracy i ustawy o służbie cywilnej, a w szczególności:
- wykonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami, korpusu służby cywilnej oraz innymi pracownikami Inspektoratu oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy;
- prowadzenie spraw związanych z naborem kandydatów do korpusu służby cywilnej;
- współpraca z naczelnikami wydziałów w zakresie sporządzania zakresów czynności oraz opisów stanowisk pracy i ich aktualizacji;
- organizowanie systemu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Inspektoratu;
- sporządzanie sprawozdawczości, analiz i informacji , w tym również zleconych przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego związanych ze sprawami personalnymi i szkoleniowymi;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- nadzór nad ochroną danych osobowych gromadzonych w Inspektoracie oraz wdrażanie procedur mających na celu ich ochronę.
Do zakresu działania wieloosobowego stanowiska ds. organizacyjno-administracyjnego należy obsługa organizacyjna i administracyjna Inspektoratu, a w szczególności:
- obsługa kancelaryjna Inspektoratu;
- prowadzenie rejestrów kancelaryjnych określonych w instrukcji kancelaryjnej;
- zapewnienie właściwego obiegu dokumentów z wykorzystaniem w zakresie przyjmowania załatwiania i dekretowania korespondencji w elektronicznym systemie zarządzania dokumentami i zadaniami pracowników e-DOK;
- zaopatrywanie Inspektoratu w pieczęcie i stemple oraz prowadzenie ich ewidencji;
- prowadzenie ewidencji kart drogowych oraz dbałość o ich należyte wypełnianie;
- prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Wojewódzkiego Inspektora;
- prowadzenie rejestru przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków;
- wydawanie legitymacji służbowych i prowadzenie ich ewidencji;
- prowadzenie ewidencji bloczków mandatowych oraz ich wydawanie;
- prowadzenie archiwum zakładowego;
- nadzór nad serwisem i oprogramowaniem sprzętu użytkowanego w Inspektoracie;
- obsługa strony internetowej Inspektoratu;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej Inspektoratu.
Do zadań wieloosobowego stanowiska ds. obsługi Inspektoratu należy
- gospodarka taborem samochodowym, w tym wykonywanie bieżącej obsługi pojazdów samochodowych Inspektoratu;
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją, naprawą oraz likwidacją szkód powypadkowych taboru samochodowego;
- konserwacja i utrzymanie dobrego stanu technicznego urządzeń i sprzętu będącego na wyposażeniu Inspektoratu;
- utrzymanie porządku i czystości w pomieszczeniach Inspektoratu i wokół budynku;
- wykonywanie zadań i czynności pomocniczych w stosunku do innych stanowisk w Inspektoracie.