WYJAŚNIENIE DOTYCZĄCE PEŁNOMOCNICTW PRZY ZAWIADAMIANIU O ROZPOCZĘCIU ROBÓT BUDOWLANYCH, O ZAKOŃCZENIU BUDOWY OBIEKTU BUDOWLANEGO
W związku z licznymi wątpliwościami i zastrzeżeniami dotyczącymi składanych zawiadomień o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych i zawiadomień o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, w zakresie pełnomocnictw i opłaty skarbowej, wyjaśniam co następuje.
Zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę, stanowi czynność urzędową (zawiadomienie wnosi się do organu administracji publicznej), a osobą zobowiązaną do tej czynności jest inwestor. Obowiązek zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy obiektu budowlanego spoczywa także na inwestorze.
W obu powyższych przypadkach zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. I tak inwestor będący osobą prawną działa przez swych ustawowych lub statutowych przedstawicieli (art. 30 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Jeżeli w imieniu inwestora czynności powyższe wykonuje pełnomocnik, to zobowiązany jest on dołączyć pełnomocnictwo lub pełnomocnictwa substytucyjne (kolejne). Pełnomocnictwa te winny odpowiadać wymogom art. 33 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, a więc winny to być oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy pełnomocnictw. Przez urzędowo poświadczony odpis rozumie się poświadczenie zgodności odpisu z oryginałem dokonane przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym (art. 76a § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Tak więc radca prawny czy adwokat może poświadczyć zgodność odpisu pełnomocnictwa z oryginałem, ale tylko wówczas gdy występuje jako pełnomocnik inwestora.
Pełnomocnictwa, w tym także substytucyjne, podlegają opłacie skarbowej, poza wyjątkami określonymi w ustawie o opłacie skarbowej.
|